Om

e.g.o.

Pop på svenska

e.g.o.

din favoritmusik utan att du ens vet om det, men du lär dig snabbt

 

 

Det började som något helt annat, men utan att det egentligen gjorde särskilt ont så föddes ett musikprojekt med pop på svenska.

 

Inget hade emellertid blivit något utan en samling fantastiska medmänniskor som generöst delat med sig av sin kreativitet och kompetens. Om det ändå hade blivit något, så hade det i alla fall inte blivit bra.

 

"TRIPP" är namnet på första albumet i en förmodad trilogi.Nedkomsten skedde 2014 och är tänkt att efterföljas av syskonen "CENTRISK" och "ISTISK".

 

e.g.o. är för övrigt en förkortning, men hur utläses denna förkortning?

 

TÄVLING:

Sänd oss ditt förslag! Den gissning som närmast överensstämmer med korrekt betydelse av nämnda akronym sopar hem ett åtråvärt pris, liksom den gissning som anses mest fantasifull, uppseendeväckande eller underhållande. Lycka till!

 

TRIPP

Det finns ingen historisk discografi att hänvisa till - "Tripp" är först, och du kan vara med från början. Tillkomsten av "Tripp" var dessvärre dåligt synkroniserad med den ursprungliga ambitionen. Många månvarv flöt under bron, eller hur man nu säger, men plötsligt skymtade målgången vid horisonten och TRIPP kunde lyckligt förlösas.

 

e.g.o. är trots allt bara ett litet anspråkslöst hobbyprojekt. Ett fritidssysselsättning som endast kan tilldelas begränsat med utrymme i den brutala konkurrensen av alla andra beståndsdelar i en vanlig människas tillvaro.

 

En kort stund här...och en kort stund där...snart så fogas tillräckligt med stunder till varandra för att kunna berika omvärlden med åtkomliga skatter som vill slå an en känsla inom den lyhörde lyssnare. Och från örat fortplantas en upplevelse av välbefinnande...eller vemod...eller energi... eller melankoli...eller kanske inte. Men lova oss att du också ger "TRIPP" och efterkommande album en stund här och en stund där - det är du värd!

 

Medverkande på TRIPP:

Micke Esplund, sång, ukulele

Jim Sohlman, trummor

Carina Åstrand, sång

Maria Sandberg, sång

Micke Nyström, bas "När vi går"

Peter Östlund, allt annat

 

Lite allmän info om TRIPP:

  • Trummorna spelades in hos Playwood Productions, med den mycket hängivne ägaren Nisse Mikaelsson som chefsingenjör. Läs mer om Playwood Productions på: playwoodproductions.blogspot.com.
  • I övrigt har inspelningsplatserna varit förlagda till hem- och kontorsmiljöer med hjälp av diverse erforderlig teknisk utrustning och häpnadsväckande tålmodiga familjemedlemmar.
  • Den slutgiltiga ljudbilden har med stor professionalitet skapats av C:s känsliga fingertoppar och öron.
  • Minsta gemensamma (geografiska) nämnare är Örebro
  • Text och musik: Peter Östlund

 

CENTRISK

Under konstruktion....

 

Medverkande på CENTRISK:

Carina Åstrand , sång

Maria Sandberg, sång

Peter Östlund, övriga ljud

Nils Mikaelsson, producent, mix, mastering

 

Lite allmän info om andra plattan CENTRISK:

 

  • CENTRISK är mixad och mastrad av Nisse Mikaelsson, stolt ägare till Playwood Productions. Läs mer om Playwood Productions på:playwoodproductions.blogspot.com.
  • Sången är inspelad på ett kontor i Örebro. Det visade sig att ett ovanligt litet och välisolerat mötesrum erbjöd optimala förutsättningar för inspelning. Rummet råkade dessutom vara beläget vägg i vägg med Peter Östlunds eget kontorsrum.
  • Minsta gemensamma (geografiska) nämnare är Örebro
  • Text och musik: Peter Östlund, med benäget bistånd från Carina Åstrand, Maria Sandberg och Nisse Mikaelsson, som alla bidragit med kreativ skapandekraft.

 

ISTISK

Inte ens påbörjad...

 

 

TEXTER

Förord:

Nedan presenteras samtliga texter i syfte att utan dröjsmål kunna undanröja förödande felhörningar av typen: "Scuse me, while I kiss this guy" (Jimi Hendrix - Purple haze).

 

Textförfattaren vill samtidigt fånga tillfället att bestämt avråda från onödig tidspillan på djupanalyser av texterna i en lönlös jakt på svårartad symbolik och dolda mörka referenser.

I bakgrunden fnns ingen uppgörelse med någon traumatisk barndom, ingen revansch mot fysiska eller psykiska oförätter, ingen exponering av försmådd kärlek och inga ställningstaganden i brännande samhällsfrågor. Bara långa rader av ord, ordnade efter varandra för att på lämpligt sätt beledsaga musiken. Enklast jämfört med ett ett gott vin till en välsmakande måltid. Tillsammans bildar de en välkomponerad helhet som förhöjer intrycken av varandra.

 

TRIPP:

 

1. I skydd av mörkret

Det satt en lapp på dörren – den var säkert till mig

jag tog bara bort den – och gick in till mig

Så jag blundar – jag tar skydd i mörkret

och hoppas – att allting lägger sig

 

Och jag låtsas som det regnar – jag har inga spärrar

men jag våndas, om nån ser innanför

den gräns jag satt – men jag gissar att

allting kommer tillbaka – tillbaks till mig

 

Det kom ett brev på posten – det var sänt till mig

men jag läser aldrig - och ingen tvingar mig

För jag släcker – jag tar skydd i mörkret

och hoppas – att inget ordnar sig

 

Och jag låtsas som det regnar – jag har inga spärrar

men jag våndas, om nån ser innanför

den gräns jag satt – men jag gissar att

allting kommer tillbaka – tillbaks till mig

 

 

2. En annan dag:

Sakta går vi närmare varann

men aldrig törs vi komma ända fram

En hastig blick – ett ögonkast

Vill dröja kvar - men tråden brast

Vi väntar lite grann – och inte rusar fram

 

Vi väntar – tills vi ses igen

Vi väntar – det blir bättre sen

Vi vänder, vänder, vänder nya blad

Och väntar ända tills – en annan dag

 

Varje dag – en värmande sekund

Allting runt oss stannar för en stund

Det flammar till - i ögonvrån

Vi sneglar flyktigt till och från

Vi väntar lite grann – och inte rusar fram

 

Vi väntar – tills vi ses igen

Vi väntar – det blir bättre sen

Vi vänder, vänder, vänder nya blad

Och väntar ända tills – en annan dag

 

 

3. När vi går:

Vintern kom så fort i år

kölden torkar ut din hud – som spricker i små sår

Mörkret kom nog lika fort

men vi blundar alltid hårt – när de blandar våra kort

Och vi tänker samma sak – fast vi säger andra ord

Man får aldrig vara rädd – knyt en hand och visa mod

Lämna alltid ryggen fri – då kan ingen gå förbi

utan att du ser ett spår – som vi följer när vi går…

 

….. vi följer samma spår

När vi går - vi följer samma spår….

 

Allting händer på en gång

blicken flackar utan mål, vi gör det mest av tvång

Bäst att bara sitta tyst

Ögonen skriker, men från munnen – så hörs inte ett knyst

Och vi andas samma luft – hämtar syre till vårt blod

Hämtar kraft och evig lust – fast vi sjunker som ett lod

Lämna alltid ryggen fri – då kan ingen gå förbi

utan att du ser ett spår – som vi följer när vi går…

 

….. vi följer samma spår

När vi går - vi följer samma spår

 

 

4. Se mig i ögonen:

Jag var fast – hade inget val

Men vi var fler – och fler stod kvar

Det gjorde ont - jag satt och stirrade

På en bild - av mig själv

 

Hon sa:

Se mig djupt - i ögonen –

Så somnar du – så somnar du

Jag såg dig djupt - i ögonen -

Sen somna’ jag – ja, sen somna’ jag

 

Allt var tyst – jag borde säga nåt

Det var försent – på tok för sent

Tiden gick - vad kunde jag ha gjort

Det var försent – på tok för sent

 

Hon sa:

Se mig djupt - i ögonen –

Så somnar du – så somnar du

Jag såg dig djupt - i ögonen -

Sen somna’ jag – ja, sen somna’ jag

 

Jag var fast – hade inget val

Men vi var fler – och fler stod kvar

Det gjorde ont - jag satt och stirrade

På en bild - av mig själv

 

Hon sa:

Se mig djupt - i ögonen – Se mig djupt - i ögonen –

Se mig djupt - i ögonen – Se mig djupt - i ögonen –

 

 

5. Börjar om igen

Du vet – sånt som andra undrar

Och ser – hur allt hänger ihop

Men om – något bryter mönstret

Då faller hela världen ihop

 

Och sparkar dom som ligger ner

Vi andra börjar om igen – om igen

 

Jag har – nånting i mitt fönster

Och ser – hur du stannar och ler

Jag vet – vad du tänker göra

Men hela världen faller för dig

 

Och siktar i ditt veka liv

Vi andra börjar om igen – om igen

 

Tänk om – inte någon lyssnar

När du – vill förklara din väg

Vi har – inte tiiid att vänta

Då faller allting ner på sin plats

 

Och längtar efter nästa chans

Vi andra börjar om igen – om igen

 

 

6. En andra chans

Tiden – går bakåt varje dag

Jag lider – av allt som man kan ha

Ett tåg, ett plan, en buss – nån annanstans

Jag åker vart som helst – en andra chans

 

Jag biter – tills käken går ur led

men glider – tillbaks till sista led

Ett tåg, ett plan, en buss – nån annanstans

Jag åker vart som helst – en andra chans

 

Na-na-nannanstans – na-na-nandra chans

Na-na-nannanstans – vart som helst, en andra chans

 

Jag sliter – mitt hår i frustration

och fryser – på en ödelagd station

Ett tåg, ett plan, en buss – nån annanstans

Jag åker vart som helst – en andra chans

 

Na-na-nannanstans – na-na-nandra chans

Na-na-nannanstans – vart som helst, en andra chans

 

 

7. Säg varför

Jag vakna så var dan förstörd - elände i överflöd

en motbjudande karaktär - ska hela livet va så här

Jag undrar - hur kunde allt bli fel

Man undrar - hur klarar sig en del

 

Jag sjunker sakta i ett träsk - avskydd, vidrig och grotesk

halmstrån växer inga här - bara ogräs och misär

Jag undrar - hur kunde allt bli fel

Man undrar - hur klarar sig en del

 

Säg, varför sover, inte allt på natten

Så säg, varför ser vi, inte nog på dagen

Säg varför går vi, vakna när andra kopplar av

när andra kopplar...

 

Långsamt som ett kreatur - vart jag går är det samma mur

Samma i den onda dröm - som synar varje själslig söm

Jag undrar - hur kunde allt bli fel

Man undrar - hur klarar sig en del

 

Säg, varför sover, inte vi på natten

Så säg, varför får vi, inte nog på dagen

Säg varför går vi, vakna när andra kopplar av

när andra kopplar...

 

 

8. Den svarta ön:

I ett mörkt och fuktigt rum - där blandas allt mitt hat

och halva sanningar - med sånt som aldrig hänt

och sånt som ingen vet - det gäller bara mig - mig - mig

 

Du-dup-dara - du-dup-dara - du-dup-dara - du-dup-dej

 

På en obeskrivlig plats - där samlas ingenting

och ingen hittar dit - men platsen har ett namn

den heter vad du vill - men det gäller bara mig - mig - mig

 

Du-dup-dara - du-dup-dara - du-dup-dara - du-dup-dej

 

I ett varmt och luftigt rum - där växer dagarna

till månader och år - och ingen ser tillbaks

på sånt som inte syns - och ingen ser på mig - mig - mig

 

Du-dup-dara - du-dup-dara - du-dup-dara - du-dup-dej

 

 

9. Allt som lockar

Jag har sett och du har hört – att svinhugg går igen

och ändå stod jag där – med kniven i min rygg

Jag har läst och du har sagt – att synden straffar sig

och ändå stod jag där – som offer nu igen

 

Men du ger – sån energi till mig

och jag tar – munnen full av allt som jag vill ha

 

Jag har tänkt och du har fått – betalt för gammal ost

men jag ångrar allt – i efterhand tyvärr

Jag har känt och du har haft – nöden som din lag

men så gick jag först – och du trampa på min häl

 

Men du ger – sån energi till mig

och jag tar – munnen full av allt som jag vill ha

 

 

10. Hundra år

Ge mig tid – försöker tänka klart

Ge mig luft – jag kvävs ju snart

Ge mig nåt – att hoppas på

Ge mig plats – var är vi då

 

Det har vi sagt i hundra år - så har vi gjort i hundra år

Det har vi sagt i hundra år - så har vi gjort i hundra år

 

Vi sa nog allt – och ändå ingenting

Vi pratade på – fast runtomkring

Men stanna till – har vi lärt oss nåt

Nej inget alls – men vi glömde nåt

 

Det har vi sagt i hundra år - så har vi gjort i hundra år

Det har vi sagt i hundra år - så har vi gjort i hundra år

Men vad gör det om hundra år – vad gör det om hundra år

Men vad gör det om hundra år – vad gör det om hundra år

 

Text och musik: Peter Östlund

 

 

CENTRISK

 

 

 

 

 

 

 

 

Copyright © All Rights Reserved